Förlossningsberättelse

Nu ska jag ta mig tid att skriva...så gott jag kan och med hjälp av min förlossningsjournal....på förlossningsberättelsen!

På måndagen den 12/3 kl.9 så hade jag tid hos min barnmorska eftersom jag då gått över tiden, 40+3. Hos BM så gjordes de vanliga undersökningarna och även en hinnsvepning. Strax efter mötet hos BM så började jag få sammandragningar vilket jag räknat med då min BM sa att jag kunde få de efter hinnsvepningen. I samband med hinnsvepningen så fick jag också en slemliknande blödning som också var helt normalt efteråt.
Sammandragningarna kom med 5-8 min intervall i början och jag trodde att de skulle avta fram mot dagen sen men icke. Strax efter lunch så kom mamma förbi och hjälpe till med disken och rensade kattlådan, guld värd ♥
Hon höll mig sällskap ända till Ante kom hem vid kl. 15.45 och under den tiden så började sammandragningarna komma tätare, med runt 4-5 min intervall.
Runt 16.30-17.00 så ringer jag förlossningen och informerar om mina sammandragningar, blödningen och mötet med BM på morgonen. Därefter frågar hon om jag vill komma upp eller stanna hemma och jag väljer att vara hemma så länge som det går.
Jag tar 2 alvedon och lägger mig sen i ett bad och försöker på bästa sätt att bara slappna av så gott det går. Alvedonen hjälpte inget men badet däremot gjorde susen!
Efter ca 19 så blev sammandragningarna änu mer kraftiga och mer intensiva. Vid kl. 21 på kvällen så orkar jag inte ligga hemma mer för att det gör så ont så då ringer jag till förlossningen och vi får komma upp.
Vi kommer in vid ca 21.10-15 och vi kommer då in i ett undersökningsrum där jag får sitta med en CTG över magen som kollar hur täta och kraftiga mina sammandragningar är och kollar bebis hjärtljud. Barnmorskan kollar hur mycket öppen jag är och jag är öppen 4 cm och livmodertappen har ca 0.5cm kvar. Hon frågar om vi vill vara kvar och det vill vi.
21.40 så skrivs vi in och får ett förlossningsrum, i samband med inskrivningen så får jag en ny barnmorska då det är skiftbyte.

Fick på mig en super sexig outfit (Y)


Magen 40+3


Nästa undersäkning görs vid 22.40 och då är jag fortfarande öppen 4 cm men dom bedömer att förlossningen har startat och efter det så tar jag mig en varm dusch.
00.37 så görs en till undersökning och en amniotomi i värkförstärkande syfte och då går vattnet. Vattnet är mekoniumfärgat vilket menas med att bebisen bajsat i vattnet så bebis får en CTG kopplad direkt på huvudet för att dom ska ha lite bättre koll på bebisen.
00.58 så testar jag lustgasen som jag inte tycker hjälper något så hon höjer den ett snäpp till efter ca 1-1½ timma och då blev jag lagom borta....haha. Men lite bidrog nog också att jag var så trött, hade inte sovit på ca 18 timmar.



03.14 så lägger dom EDA på mig (Epidural, rygmärgsbedövning).
03.50 så börjar krystvärkarna.
04.26 den 13/3 så föds världens finaste pojke med navelsträngen 1 varv runt halsen. Han vägde 4015g och var 53 cm lång.

En nyfödd Theodor ♥


Jag sprack och var tvungen att sys, men efter ca 3 timmar så får vi in grattis brickan....världens godaste frukost!



Mina finaste ♥


Vid 10.40 så flyttas vi från förlossningen till BB.

Tack älskling för allt stöd, du är världens bästa och jag älskar dig av hela mitt hjärta ♥
Cecilia
2012-03-24 @ 17:26:03

Man blir ju precis gråtfärdig! Härlig läsning!



kram!

Nina
2012-03-24 @ 18:46:36
URL: http://nenakarlsson.blogg.se/

Ååh, den där känslan går inte att beskriva... Hur underbart det är när bebis kommit ut och man får upp bebisen på magen. Mys! <br /> Jag måste ta och skriva rent min berättelse också, det är ju liksom 7månader sen...haha

Camilla
2012-03-25 @ 12:46:31
URL: http://www.lyckofamiljen.blogspot.com/?m=1

Bra jobbat tjejen.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: